Werken bij Netko

“Kijk in het koelversvak van de supermarkt en je weet wat wij vervoeren.” Zo pragmatisch is Heert Fennema, logistiek manager bij Netko in Raalte. Een man die precies weet wat er in de koel- en vriestransport omgaat. En dat moet ook. Want om 55 auto’s 7 dagen per week op de weg te houden, dag en nacht, moet je weten waar je het over hebt.

2 Shifts op een dag

Transport is een moeilijke branche. In de logistieke keten is het vaak de sluitpost. De concurrentie is hard, de marges zijn klein en je moet de kost verdienen met een hoge inzetbaarheid van de auto’s. Heert: “Ze moeten zoveel mogelijk op de weg zijn, het liefst 24 uur per dag. Met ruim 100 chauffeurs kunnen we in principe elke auto 2 keer per dag inzetten. Als de ene chauffeur zijn dienst er ’s middags op heeft zitten, wordt de auto geladen en gaat de tweede chauffeur ermee op pad.”

Partner Uitzendbureau Salland

Niet iedere chauffeur ambieert het om vroege-, late of weekenddiensten te rijden. “Het is belangrijk om bij de werving dus niet alleen transparant maar ook secuur te zijn. En daarvoor zetten we onze partner Uitzendbureau Salland in, dit is tenslotte hun expertise. Ook als ik benaderd wordt door sollicitanten, verwijs ik ze door naar Salland en zij doen de oriënterende gesprekken en de voorselectie. Pas daarná krijg ik de kandidaten te spreken. Da’s een constructie die heel goed werkt.”

Iedereen is gelijk, dat vinden we erg belangrijk

“Als we chauffeurs inlenen is dat voor de lange termijn, nooit voor ad hoc situaties. Daarom nemen we dat wervingstraject ook zo serieus. En ook daarna als ze bij ons aan de slag gaan, doen we er alles aan om die medewerkers goed te begeleiden. Zij krijgen een mentorchauffeur aangewezen waarmee ze een paar dagen optrekken. Verder krijgen ze een interne opleiding en worden ze bekend gemaakt met de richtlijnen volgens het Netko handboek. Tijdelijke krachten behandelen we net als onze vaste mensen, we maken geen onderscheid. Iedereen is gelijk; dat vinden we erg belangrijk.

Als uitzendkrachten goed bevallen worden ze vervolgens voor een langere periode gedetacheerd om ze daarna, als de mogelijkheid zich voor doet, een arbeidscontract aan te bieden.”

Zij-instromers via Salland

Met de schaarste op de chauffeursmarkt is het ook interessant om te werken met zij-instromers; mensen die hiervoor iets anders gedaan hebben en nu opgeleid worden tot chauffeur. “Ook dat is een tak van sport die Uitzendbureau Salland beheerst. Via hen hebben we nu 5 zij-instromers in dienst, een divers gezelschap; mannen, vrouwen, jongeren en ouderen. Trouwens, werkgevers denken vaak dat ouderen in zo’n situatie te duur zijn, maar ik heb ervaren dat het zich altijd terugbetaalt. Het klinkt misschien heel vroom maar ik vind motivatie belangrijker dan vakmanschap; dat laatste is vaak wel aan te leren.”

De taal van de chauffeur en de klant

Uitzendbureau Salland helpt ons met uitzenddiensten, detachering, opleidingen maar ook met HR-advies.

“Ik vind het prettig dat ze meerdere diensten aanbieden, ze kennen ons letterlijk vanbinnen en vanbuiten. En in alles wat ze voor ons doen werkt dat door. Daarnaast is het fijn dat ze om de hoek zitten. Het is een no-nonsense Sallands bedrijf met een fijne mentaliteit. Ze kennen de markt en spreken de taal van de chauffeur en de klant.”